Historia Miasta Zbki w katalogu stron


Realizacja:
MDG DATA - IT w firmie i w domu
Patronat:

Burmistrz Miasta Ząbki
Burmistrz Miasta Ząbki

Towarzystwo Przyjaci Zbek

Współpraca:
Forum Zbki

Dawny Woomin

Partnerzy SEO:

Darmowy Katalog SEO Woomin.BIZ.PL   Katalog stron






PageRank



Herb miasta

  • Oryginalny herb Miasta Ząbki<br>data ustanowienia 19 maja 1987 roku<br>autor Ryszard Żbikowski
    Oryginalny herb Miasta Ząbki
    data ustanowienia 19 maja 1987 roku
    autor Ryszard Żbikowski
  • Orzeł króla Kazimierza Jagiellończyka
    Orzeł króla Kazimierza Jagiellończyka
  • Herb Miasta Ząbki<br>wersja wg Wikipedii<br>autor nieznany
    Herb Miasta Ząbki
    wersja wg Wikipedii
    autor nieznany
  • Herb Miasta Ząbki<br>wersja używana przez Urząd Miasta<br>autor nieznany
    Herb Miasta Ząbki
    wersja używana przez Urząd Miasta
    autor nieznany
Autor herbu: Ryszard Żbikowski
Data ustanowienia herbu: 29 maja 1987 r.

Elementy herbu
  • lewa strona - Orzeł Biały w złotej koronie,

  • prawa strona, górna połowa - listek topoli,

  • prawa strona, dolna połowa - murek z czerwonej cegły.


Znaczenie elementów herbu
  • Orzeł Biały jest kopią orła z nagrobka króla Kazimierza Jagiellończyka (ur. 30 listopada 1427 w Krakowie, zm. 7 czerwca 1492 w Grodnie) z Kaplicy Świętokrzyskiej w Katedrze na Wawelu.
    Król Kazimierz Jagiellończyk, panujący w latach 1447 - 1492, zakończył definitywnie wieloletnie konflikty z Zakonem Krzyżackim. Zasłużył się w walce z Krzyżakami, szczegołnie podczas Wojny Trzynastoletniej, zakończonej Pokojem Toruńskim. Przyłączył do Korony ziemię oświęcimską, oraz część północnego Mazowsza. Umierając, pozostawił Polskę w rozkwicie gospodarczym. Zasługi Króla Kazimierza Jagiellończyka związane z Mazowszem spowodowały, iż to właśnie jego Orzeł Biały znalazł się w Herbie Ząbek.
    Złota korona symbolizuje władzę królewską, oraz własność królewską, którą była m.in. ówczesna wieś - Wola Zambkowa.
    (autorem nagrobka i orła króla Kazimierza Jagiellończyka był Wit Stwosz)

  • Listek topoli odnosi się do licznego drzewostanu topoli na terenie Ząbek. Symbolizuje także życie, oraz zagadnienie ochrony środowiska w mieście.
    Dodatkowo upamiętnia Michała Szuberta - urodzonego w Ząbkach biologa i botanika, profesora Uniwersytetu Warszawskiego, oraz założyciela Ogrodu Botanicznego w warszawskich Łazienkach.

  • Murek z czerwonej cegły symbolizuje wielki przemysł cegielniany w Ząbkach, zapoczątkowany przez hr. Platera pod koniec XIX wieku, który przetrwał do drugiej połowy wieku XX (ostatnią cegielnię w Ząbkach otwarto w 1968 roku).


Geneza ustanowienia herbu

  • 1983 rok, XII Sesja Miejskiej Rady Narodowej w Ząbkach - przewodniczący MRN Edmund Kupiec, zaproponował radnym ustanowienie herbu dla miasta.

  • Powołana została komisja do przygotowania projektu. Skład komisji: Przewodniczący - Ryszard Żbikowski, członkowie - Jan Suchodolski, Henryk Nowak.

  • Podjęto decyzję o wstrzymaniu prac nad projektem herbu, do momentu opracowania monografii miasta, której przygotowanie zaproponowano Ryszardowi Żbikowskiemu.

  • 21 lipca 1985 roku, podczas uroczystej sesji Miejskiej Rady Narodowej Ryszard Żbikowski złożył na ręce przewodniczącego MRN - Edmunda Kupca, gotową monografię Miasta Ząbki.

  • Ogłoszono konkurs na projekt herbu wśród mieszkańców i młodzieży szkolnej.

  • Do konkursu zgłoszono trzy projekty wykonane przez mieszkańców i sześciesiąt osiem projektów wykonanych przez uczniów szkół nr 1 i 2.

  • 18 maja 1987 w Szkole Podstawowej nr 2, komisja w składzie: Jan Suchodolski (sekretarz Towarzystwa Przyjaciół Miasta Ząbki), Teresa Jurkiewicka (nauczyciel wychowania plastycznego w szkole nr 1), Alicja Bagłaj (nauciel wychowania plastycznego w szkole nr 2), oraz Andrzej Walulik (kierownik referatu architektury u budownictwa Urzędu Miasta), wybrała spośród przedłożonych prac konkursowych, jako zwycięski projekt Ryszarda Żbikowskiego.

  • 29 maja 1987 roku, podczas uroczystej sesji Miejskiej Rady Narodowej, radny Henryk Nowak odczytał protokół przygotowany przez Komisję do ustanowienia herbu, prezentując zwycięski projekt Ryszarda Żbikowskiego - radni jednogłośnie zatwierdzili go uchwałą, jako obowiązujący Herb Miasta Ząbki.

  • Antoni Sosnowski - mieszkaniec Ząbek, wykonał bezpłatnie oryginał herbu.


Wyróżnione projekty uczniów ząbkowskich szkół:
  • Szkoła nr 1 - I miejsce - Edyta Kowalczyk

  • Szkoła nr 1 - II miejsce - Alicja Rosiak

  • Szkoła nr 1 - III miejsce - Jolanta Rżykowska

  • Szkoła nr 1 - IV miejsce - Dorota Łazowska

  • Szkoła nr 1 - V miejsce - Agnieszka Chruszcz

  • Szkoła nr 2 - I miejsce - Ewa Mońska

  • Szkoła nr 2 - II miejsce - Elwira Bąk

  • Szkoła nr 2 - III miejsce - Grażyna Żelaźnicka

  • Szkoła nr 2 - IV miejsce - Arkadiusz Potęga

  • Szkoła nr 2 - V miejsce - Robert Jędra

  • Szkoła nr 2 - VI miejsce - Małgorzata Wrzosek

  • Szkoła nr 2 - VII miejsce - Dariusz Poichter



Opis pozostałych projektów zgłoszonych do konkursu:
  • Projekt autorstwa Andrzeja Haydera
    - lewa strona tarczy zawierała część godła państwowego z czasów panowania księcia Konrada Mazowieckiego (1202 - 1247),
    - prawa strona część górna zawierała listek topoli,
    - prawa strona część dolna zawierała murek z czerwonej cegły,
    Całość była dopełniona przez listek laurowy.

  • Projekty autorstwa Andrzeja Zalewskiego (złożył trzy propozycje)
    Jedna z nich zawierała tarczę, w której w głównej części umieszczony był murek z czerwonej cegły, w środku fragmenty budowli z umieszczoną na niej literą Z. Nad budowlą umieszczona była korona.



Ciekawostka:

Projekty Panów Andrzeja Haydera i Ryszarda Żbikowskiego, wg powyższych opisów, można uznać, że niewiele się różnią od siebie. Ważnym argumentem na rzecz projektu Pana Ryszarda, był wybór królewskiego orła. Orzeł Konrada Mazowieckiego z projektu Pana Andrzeja, poniekąd symbolizuje tragedię - sprowadzenie Zakonu Krzyżackiego do Polski. Orzeł Kazimierza Jagiellończyka z projektu Pana Ryszarda, symbolizuje sukces - zakończenie konfliktu z Zakonem Krzyżackim i doprowadzenie do Pokoju Toruńskiego.

Uzupełnienie z dnia 24 marca 2013 r:

Należy zwrócić uwagę, na jeden "detal" dotyczący Herbu Miasta Ząbki - jest on nieheraldyczny.
Określenie "herb nieheraldyczny" oznacza, że został zaprojektowany bez uwzględnienia zasad dotyczących układu i symboliki stosowanej w heraldyce.

Pierwszym elementem niezgodnym z zasadami konstruowania herbów, jest zastosowany w ząbkowskim herbie podział pola tarczy. Lewa strona tarczy naszego herbu wykorzystuje podział w słup, a prawa strona - w pas. Tego typu podział pól tarczy nigdy nie był stosowany w heraldyce.


Podział pola tarczy zastosowany w ząbkowskim herbie.


Stosowane podziały pola tarczy, kolejno: w pas, w słup, w skos, z lewa w skos,
w rosochę, skosem w krzyż, w krzyż.



Drugim elementem niezgodnym z zasadami jest ilość rzędów cegieł, oraz ich wielkość - jest ich za dużo i są za małe. Dlaczego powinno być ich mniej? Otóż pierwotnym zadaniem znaków herbowych, była ich rozpoznawalność i czytelność z dużej odległości, stąd wzory i rysunki herbu powinny być jak najbardziej proste i maksymalnie duże, prezentując podstawowe cechy użytego obiektu.


Wielkość cegieł stosowanych w herbach, na przykładzie muru ceglanego z herbu szlacheckiego Prawdzic,
w porównaniu z cegłami zastosowanymi w ząbkowskim herbie.


Kolorystyka herbu: tu należy przyznać, że kolory zastosowane w naszym herbie są zgodne z zasadami heraldyki. Po pierwsze zastosowano barwy czerwoną i zieloną (w herbach stosuje się barwy, tzw. tynktury: czerwoną, zieloną, niebieską i czarną, oraz czasami purpurową i cielistą). Po drugie użyte zostały metale złoto (kolor żółty) i srebro (kolor biały). Prawidłowo także zastosowano zasadę alternacji, czyli odpowiednie łączenie barw i metali - metal występuje wyłącznie na barwie, lub na odwrót (nigdy barwa na barwie, a tylko sporadycznie metal na metalu). W naszym przypadku srebro orła ułożono na barwie czerwonej, a zieleń liścia topoli na złocie, dzięki czemu osiągnięto odpowiedni kontrast i dobrą widoczność z dużej odległości. Widoczna jest także prostota w ilości barw i metali, która realizuje zasadę ograniczenia ilości tynktur, tak by maksymalnie zwiększać rozpoznawalność herbu na odległość.

W efekcie nasz herb jest i nie jest heraldyczny: kolorystyka jest zgodna z zasadami, a układ i szczegółowość są dowolne.