Historia Miasta Zbki w katalogu stron


Realizacja:
MDG DATA - IT w firmie i w domu
Patronat:

Burmistrz Miasta Ząbki
Burmistrz Miasta Ząbki

Towarzystwo Przyjaci Zbek

Współpraca:
Forum Zbki

Dawny Woomin

Partnerzy SEO:

Darmowy Katalog SEO Woomin.BIZ.PL   Katalog stron






PageRank



PZL.23 Karaś w Drewnicy

II Wojna Światowa » PZL.23 Karaś w Drewnicy


Ostatni samolot liniowy PZL.23 Karaś z 41 Eskadry Rozpoznawczej Armii "Modlin" rozbił się 10 września 1939 roku we wsi Drewnica, około 100 metrów od przystanku "kolejki mareckiej".

Załoga Karasia:
Kapral pilot Kazimierz Thiesler
Porucznik obserwator Czesław Malinowski
(starszy) Szeregowy strzelec samolotowy Zygfryd Blachowski

Przebieg lotu:
9 września, godz. 17:00 - załoga Karasia wystartowała na lot rozpoznawczy z lotniska w Zielonce,
9 września, godz. 21:00 - zapadający zmrok zmusił pilota do przymusowego lądowania w okolicach Piaseczna,
10 września, godz. 3:00 - start załogi w kierunku lotniska w Zielonce,
10 września, godz. nieznana - utrata orientacji i brak paliwa zmusiły pilota do awaryjnego lądowania we wsi Drewnica.

Uwarunkowania podmokłego i torfiastego terenu doprowadziły do rozbicia samolotu podczas lądowania. Piloci po opuszczeniu samolotu, udali się pieszo na lotnisko w Zielonce, a następnie wraz z resztą 41 ER ewakuowali się na lotnisko w Starej Wsi (koło Mińska Mazowieckiego).

Samolot, opierający się lewym skrzydłem o nasyp torowiska w pobliżu obecnego budynku JW Construction, spłonął (świadczą o tym niemieckie zdjęcia wraku) - nie wiadomo jednak czy pożar nastąpił bezpośrednio na skutek awaryjnego lądowania, czy został podpalony w późniejszym czasie. W efekcie eksplozji zbiornika paliwa nastąpiło wypalenie kabiny pilotów i oddzielenie silnika od kadłuba samolotu (widoczne na niemieckim zdjęciu z połowy września 1939r.). W późniejszym czasie wrak został rozkradziony przez "łowców pamiątek" - w tym także wycięto szachownice.


Spalony wrak PZL.23 Karasia z 41 ER rozbitego koło stacji Drewnica.
Na pierwszym planie widoczne tory kolejki mareckiej.
Zdjęcie wykonane przez żołnierzy niemieckich w połowie września 1939 r.
Źródło: zbiory prywatne Pana Marka Rogusza.



Spalony wrak PZL.23 Karasia z 41 ER rozbitego koło stacji Drewnica.
Samolot nosi większe ślady działania szabrowników - m.in. wycięte są szachownice.
Zdjęcie wykonane przez żołnierzy niemieckich w drugiej połowie września 1939 r.
Źródło: zbiory prywatne Pana Marka Rogusza.



Spalony wrak PZL.23 Karasia z 41 ER rozbitego koło stacji Drewnica.
Samolot w stanie całkowitej dewastacji, na skutek grabieży.
Zdjęcie wykonane przez żołnierzy niemieckich pod koniec września 1939 r.
Źródło: zbiory prywatne Pana Marka Rogusza.



Historia "drewnickiego" Karasia zakończyła się pod koniec września 1939 r, gdy Niemcy wywieźli resztki wraku na złom.

Polski samolot liniowy PZL.23 z 41 Eskadry Rozpoznawczej Armii Modlin
PZL.23 Karaś - polski lekki bombowiec i samolot rozpoznania tzw. samolot liniowy.
Wzór malowania 41 Eskadry Rozpoznawczej Armii "Modlin" z września 1939.
Źródło sylwetki barwnej: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie


Polski lekki bombowiec i samolot rozpoznania PZL P.23B Karaś
PZL.23 Karaś - brak malowania i oznaczeń eskadry.
Źródło Narodowe Archiwum Cyfrowe


Opracowanie na podstawie:
"Zielonka - zapomniane lotnisko września 1939", autorstwa Marka Rogusza i Mariana R. Sawickiego.


Zielonka zapomniane lotnisko września 1939 - Rogusz / Sawicki