Herb miasta
-
Oryginalny herb Miasta Ząbki
data ustanowienia 19 maja 1987 roku
autor Ryszard Żbikowski -
Orzeł króla Kazimierza Jagiellończyka
-
Herb Miasta Ząbki
wersja wg Wikipedii
autor nieznany -
Herb Miasta Ząbki
wersja używana przez Urząd Miasta
autor nieznany
Data ustanowienia herbu: 29 maja 1987 r.
Elementy herbu
lewa strona - Orzeł Biały w złotej koronie,
prawa strona, górna połowa - listek topoli,
prawa strona, dolna połowa - murek z czerwonej cegły.
Znaczenie elementów herbu
Orzeł Biały jest kopią orła z nagrobka króla Kazimierza Jagiellończyka (ur. 30 listopada 1427 w Krakowie, zm. 7 czerwca 1492 w Grodnie) z Kaplicy Świętokrzyskiej w Katedrze na Wawelu.
Król Kazimierz Jagiellończyk, panujący w latach 1447 - 1492, zakończył definitywnie wieloletnie konflikty z Zakonem Krzyżackim. Zasłużył się w walce z Krzyżakami, szczegołnie podczas Wojny Trzynastoletniej, zakończonej Pokojem Toruńskim. Przyłączył do Korony ziemię oświęcimską, oraz część północnego Mazowsza. Umierając, pozostawił Polskę w rozkwicie gospodarczym. Zasługi Króla Kazimierza Jagiellończyka związane z Mazowszem spowodowały, iż to właśnie jego Orzeł Biały znalazł się w Herbie Ząbek.
Złota korona symbolizuje władzę królewską, oraz własność królewską, którą była m.in. ówczesna wieś - Wola Zambkowa.
(autorem nagrobka i orła króla Kazimierza Jagiellończyka był Wit Stwosz)Listek topoli odnosi się do licznego drzewostanu topoli na terenie Ząbek. Symbolizuje także życie, oraz zagadnienie ochrony środowiska w mieście.
Dodatkowo upamiętnia Michała Szuberta - urodzonego w Ząbkach biologa i botanika, profesora Uniwersytetu Warszawskiego, oraz założyciela Ogrodu Botanicznego w warszawskich Łazienkach.Murek z czerwonej cegły symbolizuje wielki przemysł cegielniany w Ząbkach, zapoczątkowany przez hr. Platera pod koniec XIX wieku, który przetrwał do drugiej połowy wieku XX (ostatnią cegielnię w Ząbkach otwarto w 1968 roku).
Geneza ustanowienia herbu
1983 rok, XII Sesja Miejskiej Rady Narodowej w Ząbkach - przewodniczący MRN Edmund Kupiec, zaproponował radnym ustanowienie herbu dla miasta.
Powołana została komisja do przygotowania projektu. Skład komisji: Przewodniczący - Ryszard Żbikowski, członkowie - Jan Suchodolski, Henryk Nowak.
Podjęto decyzję o wstrzymaniu prac nad projektem herbu, do momentu opracowania monografii miasta, której przygotowanie zaproponowano Ryszardowi Żbikowskiemu.
21 lipca 1985 roku, podczas uroczystej sesji Miejskiej Rady Narodowej Ryszard Żbikowski złożył na ręce przewodniczącego MRN - Edmunda Kupca, gotową monografię Miasta Ząbki.
Ogłoszono konkurs na projekt herbu wśród mieszkańców i młodzieży szkolnej.
Do konkursu zgłoszono trzy projekty wykonane przez mieszkańców i sześciesiąt osiem projektów wykonanych przez uczniów szkół nr 1 i 2.
18 maja 1987 w Szkole Podstawowej nr 2, komisja w składzie: Jan Suchodolski (sekretarz Towarzystwa Przyjaciół Miasta Ząbki), Teresa Jurkiewicka (nauczyciel wychowania plastycznego w szkole nr 1), Alicja Bagłaj (nauciel wychowania plastycznego w szkole nr 2), oraz Andrzej Walulik (kierownik referatu architektury u budownictwa Urzędu Miasta), wybrała spośród przedłożonych prac konkursowych, jako zwycięski projekt Ryszarda Żbikowskiego.
29 maja 1987 roku, podczas uroczystej sesji Miejskiej Rady Narodowej, radny Henryk Nowak odczytał protokół przygotowany przez Komisję do ustanowienia herbu, prezentując zwycięski projekt Ryszarda Żbikowskiego - radni jednogłośnie zatwierdzili go uchwałą, jako obowiązujący Herb Miasta Ząbki.
Antoni Sosnowski - mieszkaniec Ząbek, wykonał bezpłatnie oryginał herbu.
Wyróżnione projekty uczniów ząbkowskich szkół:
Szkoła nr 1 - I miejsce - Edyta Kowalczyk
Szkoła nr 1 - II miejsce - Alicja Rosiak
Szkoła nr 1 - III miejsce - Jolanta Rżykowska
Szkoła nr 1 - IV miejsce - Dorota Łazowska
Szkoła nr 1 - V miejsce - Agnieszka Chruszcz
Szkoła nr 2 - I miejsce - Ewa Mońska
Szkoła nr 2 - II miejsce - Elwira Bąk
Szkoła nr 2 - III miejsce - Grażyna Żelaźnicka
Szkoła nr 2 - IV miejsce - Arkadiusz Potęga
Szkoła nr 2 - V miejsce - Robert Jędra
Szkoła nr 2 - VI miejsce - Małgorzata Wrzosek
Szkoła nr 2 - VII miejsce - Dariusz Poichter
Opis pozostałych projektów zgłoszonych do konkursu:
Projekt autorstwa Andrzeja Haydera
- lewa strona tarczy zawierała część godła państwowego z czasów panowania księcia Konrada Mazowieckiego (1202 - 1247),
- prawa strona część górna zawierała listek topoli,
- prawa strona część dolna zawierała murek z czerwonej cegły,
Całość była dopełniona przez listek laurowy.
Projekty autorstwa Andrzeja Zalewskiego (złożył trzy propozycje)
Jedna z nich zawierała tarczę, w której w głównej części umieszczony był murek z czerwonej cegły, w środku fragmenty budowli z umieszczoną na niej literą Z. Nad budowlą umieszczona była korona.
Ciekawostka:
Projekty Panów Andrzeja Haydera i Ryszarda Żbikowskiego, wg powyższych opisów, można uznać, że niewiele się różnią od siebie. Ważnym argumentem na rzecz projektu Pana Ryszarda, był wybór królewskiego orła. Orzeł Konrada Mazowieckiego z projektu Pana Andrzeja, poniekąd symbolizuje tragedię - sprowadzenie Zakonu Krzyżackiego do Polski. Orzeł Kazimierza Jagiellończyka z projektu Pana Ryszarda, symbolizuje sukces - zakończenie konfliktu z Zakonem Krzyżackim i doprowadzenie do Pokoju Toruńskiego.
Uzupełnienie z dnia 24 marca 2013 r:
Należy zwrócić uwagę, na jeden "detal" dotyczący Herbu Miasta Ząbki - jest on nieheraldyczny.
Określenie "herb nieheraldyczny" oznacza, że został zaprojektowany bez uwzględnienia zasad dotyczących układu i symboliki stosowanej w heraldyce.
Pierwszym elementem niezgodnym z zasadami konstruowania herbów, jest zastosowany w ząbkowskim herbie podział pola tarczy. Lewa strona tarczy naszego herbu wykorzystuje podział w słup, a prawa strona - w pas. Tego typu podział pól tarczy nigdy nie był stosowany w heraldyce.

Podział pola tarczy zastosowany w ząbkowskim herbie.

Stosowane podziały pola tarczy, kolejno: w pas, w słup, w skos, z lewa w skos,
w rosochę, skosem w krzyż, w krzyż.
Drugim elementem niezgodnym z zasadami jest ilość rzędów cegieł, oraz ich wielkość - jest ich za dużo i są za małe. Dlaczego powinno być ich mniej? Otóż pierwotnym zadaniem znaków herbowych, była ich rozpoznawalność i czytelność z dużej odległości, stąd wzory i rysunki herbu powinny być jak najbardziej proste i maksymalnie duże, prezentując podstawowe cechy użytego obiektu.


Wielkość cegieł stosowanych w herbach, na przykładzie muru ceglanego z herbu szlacheckiego Prawdzic,
w porównaniu z cegłami zastosowanymi w ząbkowskim herbie.
Kolorystyka herbu: tu należy przyznać, że kolory zastosowane w naszym herbie są zgodne z zasadami heraldyki. Po pierwsze zastosowano barwy czerwoną i zieloną (w herbach stosuje się barwy, tzw. tynktury: czerwoną, zieloną, niebieską i czarną, oraz czasami purpurową i cielistą). Po drugie użyte zostały metale złoto (kolor żółty) i srebro (kolor biały). Prawidłowo także zastosowano zasadę alternacji, czyli odpowiednie łączenie barw i metali - metal występuje wyłącznie na barwie, lub na odwrót (nigdy barwa na barwie, a tylko sporadycznie metal na metalu). W naszym przypadku srebro orła ułożono na barwie czerwonej, a zieleń liścia topoli na złocie, dzięki czemu osiągnięto odpowiedni kontrast i dobrą widoczność z dużej odległości. Widoczna jest także prostota w ilości barw i metali, która realizuje zasadę ograniczenia ilości tynktur, tak by maksymalnie zwiększać rozpoznawalność herbu na odległość.
W efekcie nasz herb jest i nie jest heraldyczny: kolorystyka jest zgodna z zasadami, a układ i szczegółowość są dowolne.